roelinepeters.reismee.nl

Weekendje weg deel II – 2 en 3 december

Om 17.00 liepen we de trappen omlaag naar het water, waar de boot lag te wachten op ons. Het had 2 verdiepingen en aangezien er verder nog bijna niemand op zat, gingen we lekker bovenop zitten.
Op tafel stonden al schalen met allerlei lekkere hapjes dus dat beloofde veel goeds!
We voeren een heel stuk de Nijl op, om daarna bij de stuwdam om te draaien en vanaf dat moment van de zonsondergang te kunnen genieten.
Ook nu zat de sfeer er weer lekker in en werd er heel wat gelachen..
De hapjes waren heerlijk, maar voldeden niet als een avondmaaltijd dus toen we weer terug waren, hebben we nog wat eten besteld en met z’n allen van twee borden gegeten.

Het was vanavond een stuk drukker, er komen ook mensen van andere accommodaties in de buurt gezellig in de bar zitten. Op het televisiescherm werd een voetbalwedstrijd uit Engeland afgespeeld en de Ugandezen gingen helemaal door het lint als er gescoord werd. Echt geinig om te zien hoe fanatiek ze dan zijn. We kletsten nog gezellig wat met z’n allen en daarna was het wel weer tijd om het bed op te zoeken.
Uiteraard wil er dan weer een Ugandees mee, maar dat doen we nog steeds gewoon niet.

Zondagochtend zou iedereen zelf wat activiteiten gaan doen, zoals paardrijden en quad rijden. Ik zou dan gewoon ‘thuis’ blijven, lekker een massage doen en daarna bij het zwembad liggen tot de rest weer terug was. Uiteindelijk ging Mieke paardrijden en de anderen wilden liever allemaal zwemmen. Toen kwam er een jongen op ons af en hij vroeg ons of we vandaag iets gingen doen. We zeiden dat we naar het zwembad gingen en hij was verbaasd dat we niets gingen doen. Hij kon ons wel meenemen voor een boottochtje naar de oorsprong van de Nijl en als we wilden, konden we ook nog in Jinja naar wat winkels toe.
Dat boottochtje leek de meesten wel heel leuk en hiermee kon ik ook mee dus dat was super!

Geoffrey, zoals de jongen heette, ging vervoer regelen en na een halfuurtje konden we gaan. Weer een busje in en al hobbelend richting de opstapplek. Dat was in de buurt van de oorsprong van de Nijl, waar de lokale bevolking ons nieuwsgierig bekeek. Ineens vijf mzungu’s.. dat is nogal wat!

Het was opnieuw prachtig weer vandaag, we hebben weer voldoende vitamine D aangemaakt dit weekend. Tijdens het boottochtje vertelde Geoffrey over de omgeving. We zagen allerlei tonnen en netten in het water liggen, waar vissen worden gekweekt. Terwijl er een aantal voorop de punt van de boot van de zon genoten, vertelde Geoffrey dat hij 25 jaar was en een zoontje van 6 heeft. Tijdens zijn schooltijd was er een keer een feestje en ja.. dan kan zoiets natuurlijk gebeuren. Maar hij heeft de ouders van het meisje betaald, omdat hij dat haar had ‘aangedaan’ en zijn ouders zorgen nu voor het kindje. Hij wil graag ook nog een dochter en daarna vertelde hij dat het hier normaal is om meerdere vrouwen te trouwen. Niet dat de kerk dat accepteert, maar het gebeurt vaak dat een man meerdere vrouwen heeft. Nu is het andersom ook wel het geval, dat vrouwen meerdere mannen hebben, er wordt hier in elk geval vrij makkelijk over gedaan. Vandaar ook dat de mannen die me aanspreken met zulke bedoelingen het niet heel interessant vinden als ik zeg dat ik al getrouwd ben. Nou en, je man is er toch niet bij nu? Maakt allemaal niet uit..

Geoffrey was dan ook erg verbaasd dat je in ons land niet met meerdere vrouwen of mannen kan trouwen. Dat is echt een gevalletje: cultuurverschil, want ze kunnen er echt niet bij met hun verstand, net als dat wij het van hun niet snappen.

Na een klein uurtje varen, kwamen we bij het punt aan waar de Nijl begint. We meerden aan bij twee hutjes waar souvenirs werden verkocht en daarachter stond een blauw bordje waarop stond dat hier de oorsprong van de Nijl is. We maakten een foto, sommigen kochten een souvenir en daarna voeren we weer terug. Uiteindelijk wel leuk dat je dat punt gezien hebt, al zie je alleen ‘water’ natuurlijk :)
Bij terugkomst zochten we het zwembad weer op en ik reserveerde voor een massage, dat wilde ik nog graag doen. Dat was echt heerlijk, met uitzicht over de Nijl en heerlijk zonnig weer.
We pakten onze spullen bij elkaar daarna en rekenden af, waarna we rond 15.30 weer werden opgehaald door Gun, onze chauffeur die ons ook gebracht had. Ik weet niet wie z’n kind nu Gun noemt, maar daar zal vast een goede reden voor zijn :)

De terugweg ging redelijk vlot, meestal is het in Kampala erg druk rond die tijd, omdat iedereen de stad weer in komt. Eenmaal in Kampala deden we er nog bijna een uur over om 12 km door de stad te rijden.. Dus de gemiddelde snelheid was niet heel hoog.. Maar het verveelt zeker niet, want je ziet zoveel gebeuren op straat en via m’n oordopjes luister ik muziek dus ik zit prima!
Thuis meteen de wasmachine aan en lekker weer douchen, na al dat gezweet de hele dag.

Het huis is erg vol op dit moment, we zijn met 10 vrijwilligers! Het is een diverse groep, maar wel erg leuk met z’n allen. Terwijl we met z’n allen aten, werden verhalen over het weekend uitgewisseld en met een aantal keken we daarna nog gezellig een film.

Met een heerlijk gevoel en veel leuke foto’s en filmpjes, kijken we met z’n allen terug op dit weekend!

Deze week is echt de laatste week op het project.. Niet dat ik nog echt veel kan (mag) doen, maar het is wel een week van afscheid nemen.

Met m’n knie gaat het redelijk, naar omstandigheden. Ik begin vaak pijn te krijgen aan het eind van de dag en kan hem nog niet volledig gebruiken, maar het gaat steeds een klein beetje beter.

Liefs Roeline

Doingoood