roelinepeters.reismee.nl

Weekendje weg deel I – 1 en 2 december

Vrijdagochtend konden we iets langer slapen, waarna we allemaal de spulletjes voor het weekendje naar Jinja inpakten. Onze chauffeur was een uur te vroeg, dat hadden we nog nooit meegemaakt dat een Ugandees te vroeg was ;)
Rond 9.15 gingen we richting Jinja, wat zo’n 2,5 uur rijden is en met drukte natuurlijk langer..
Jinja ligt ten oosten van Kampala, bij de oorsprong van de Nijl. Het ligt midden in de natuur en is dus echt even een heerlijke uitvlucht uit Kampala. Met z’n zessen gingen we voor een weekendje dus lekker even de stad uit.

Alleen vroeg ik me af of ik twee nachten in een tent zou overleven en met m’n toilettasje en handdoek naar de douches zou kunnen lopen. Maar dan kon ik wel zeggen dat ik gekampeerd had in Uganda :)
De rit er naar toe was relaxed en rond 12.00 kwamen we via een hobbelig zandweggetje aan bij ons verblijf aan de Nijl. We checkten in en kregen de 3 sleutels van onze tenten met uitzicht over de Nijl. Het was echt een oase van rust en een prachtige plek om een paar dagen door te brengen.

We lunchten er heerlijk en ontdekten daarna dat er bij het restaurant ernaast een zwembad was. Aangezien het lekker zonnig was, lagen we natuurlijk binnen no-time op de bedjes bij het zwembad. We hadden amper een duik genomen en lagen op te drogen, waarna er wel heel veel donkere wolken verschenen. De aapjes op het dak van het restaurant klommen van boom naar boom op zoek naar eten. Echt een vakantiegevoel, los van die steeds donkerdere wolken. Het werd ook wat frisser dus we gingen op het overdekte terras zitten voor een bak koffie. Niet snel daarna kwam de regen met bakken uit de hemel. Het duurde niet langer dan een halfuurtje, maar zwemmen zat er voor vandaag niet meer in. Dan maar de douches uitproberen. Nou, dat was een succes, een verademing.. hoe je het noemen wilt! Er zat zoveel kracht op de douches, dat de douchekop er zelfs afschoot. Verder moet je ook vooral niks op het plankje leggen, want dan kan je vervolgens alles van de (natte) vloer vissen.. Maar de douche op zich was heerlijk!

Als je naar de wc ging, moest je telkens weer de keuze maken welke rol wc-papier je het liefste wilde gebruiken.. Er hingen er standaard vijf op een rij naast elkaar en mocht je daar geen geschikte rol tussen vinden, stond er op de spoelbak ook nog een rol. Luxeprobleem zal ik het maar noemen ;)

Na een heerlijke douche waar ik net even een paar minuutjes langer onder heb gestaan, dan ik de afgelopen weken deed.. was het tijd voor avondeten. De keuken is erg goed en terwijl we de zon zagen onder gaan, genoten we van het eten.

Daarna deden we wat kaartspelletjes en toen was het tijd voor de loungebank. En aangezien er al een halfuur één deuntje op repeat stond, hebben we wat verzoeknummertjes aangevraagd en die via de Ipod afgespeeld de rest van de avond. Ze hadden namelijk geen muziek.
Een ontspannen avond met fijne gesprekken onderling ging zo voorbij en toen was het toch echt tijd om de tent open te ritsen en in m’n bedje te kruipen.
Op het paadje er naar toe moest je eerst 10 miljoen mieren zien te overleven, want ze bijten zich overal in vast.. je slippers, onderop je voet, je benen.. het maakt ze niet uit.
Na een grondige tentinspectie kon ik ontspannen onder m’n dekentje kruipen en het was toch wel bijzonder om dit mee te maken. ’s Nachts liep de bewaker rondjes en scheen soms ook met z’n zaklamp half je tent in, dus ik hoop dat ik er charmant bij lag.. En in de ochtend werden we wakker van de aapjes die via de tent van boom verwisselen. Voor sommigen was dat even schrikken ;)

We hadden voor vanochtend een boottocht over de Nijl gereserveerd. Terwijl we zaten te wachten op ons bestelde ontbijt, kwam de manager van de accommodatie eraan en vroeg of we al klaar waren om te gaan.. We zeiden dat we eerst nog moesten ontbijten, maar dat bleek er dus bij in te zitten. Tja, als ons dat niet verteld wordt, weten we dat niet ;)

Na ons eerste ontbijt reden we met een busje ongeveer 15 minuutjes naar de plek waar ze de boottochten organiseren. Dat ritje met de bus was de vreselijkste rit tot nu toe.. Volgens mij had deze bus geeneens veringen.. Dus we zaten lekker te stuiteren met z’n allen, zegmaar..

Hier konden we ons tweede ontbijt nemen als we wilden, dus toen nog even een Rolex gegeten met een kop thee. Vanaf hier moesten we op een soort open kar met z’n allen zo’n 20 minuutjes rijden naar het (rustige) water. We voelden ons als dieren in een veewagen, dat idee was het een beetje. Maar dat trok natuurlijk veel bekijks onderweg door Jinja heen..

Via een paar stappen door het water konden we het bootje in klimmen en zaten we allemaal op de rand. Het was een soort rubberboot, wat ook voor het raften wordt gebruikt. Eerst legde de gids uit hoe we moesten peddelen, dat was eigenlijk voor de lol, want verder peddelde hij zelf alles. Maar mochten we dan nog een keer terugkomen en willen raften, konden we in elk geval al peddelen ;)
De sfeer zat er goed in en op het water begonnen we allerlei liedjes te zingen.
Na een tijdje leek het de anderen wel leuk om een duik te nemen. Volgens onze gids was het veilig om in dit deel van de Nijl te zwemmen. Geen gevaarlijke dieren en ziektes.

Aangezien ik met mijn knie niet kon zwemmen, hing ik m’n voeten in het water en genoot van de prachtige omgeving en van de anderen die heerlijk in het warme water zwommen.
De sfeer was zo heerlijk, lekker gek doen en er werd ontzettend veel gelachen. Iedereen is het er over eens dat het echt heel fijn, maar ook bijzonder is, dat we in korte tijd zo’n goede band hebben opgebouwd met elkaar. Dat maakt de periode hier ook zoveel mooier!
De anderen hebben het hele stuk terug gezwommen, maar dat was voornamelijk mee dobberen met de stroming en we hadden allemaal een reddingsvest aan, dus drijven deed je ook automatisch.

Het eind van de tocht was bij onze tentjes, dus we konden meteen door naar het zwembad daarna. We hadden echt geluk met het prachtige weer, want vanuit Kampala hoorde we berichten over veel regen, onweer en ook hagel.
Bij het zwembad hebben we weer heerlijk geluncht en ben ik zelf ook even in het water geweest.
Een aantal waren al druk bezig met het gedicht voor Sinterklaas :)

Het was erg jammer dat van één van de anderen veel geld gestolen was. 700.000 shilling was uit haar portemonnee gehaald, dat is omgerekend zo’n €175. Dus ze was die middag druk met contact opnemen met de politie om aangifte te doen. Je moet dan ook nog een bepaald bedrag betalen aan de politie om de brandstofkosten te vergoeden, want ze moeten voor jou komen.
En dat zal wel weer een ‘Mzungu-prijs’ geweest zijn, want ja.. blanken hebben geld zat in hun opzicht.

Aan het eind van de middag doken we allemaal weer de douche in, want om 17.00 hadden we een Sunset cruise gepland staan. Het regende iets voor 17.00 nog even tien minuten keihard, maar de lucht trok daarna al snel weer open. Op de boot zouden we ook het een en ander te eten krijgen en konden we al varend genieten van de zonsondergang.

Ik zal de tweede helft in het volgende blog zetten, want anders wordt het wel heel erg lang..

Liefs Roeline

Hanny de Fijter

Wat doet ons dat in deze donkere dagen naar de zomer verlangen! Fijn dat je dat allemaal toch nog mee kunt maken. Heb je nog veel pijn aan je knie?

Doingoood