roelinepeters.reismee.nl

Safari deel I - 17, 18 en 19 november

Vrijdagochtend ging de wekker vroeg, maar ik sprong m’n bed uit want vandaag gingen we op safari! Ik had er super veel zin in en was heel benieuwd naar alles wat we zouden gaan zien.

Rond 7.45 zouden we opgehaald worden maar dat werd natuurlijk weer later.. Om 9.00 stond er een safaribusje voor de deur en konden we instappen. In totaal gingen we met z’n achten, waarvan vijf meiden in een ander vrijwilligershuis verblijven. Die waren vanmorgen al opgepikt en we konden nu dus de stad uit richting het Murchison Falls National Park. Het was zo’n vier uur rijden naar het gedeelte natuurgebied waar de neushoorns verblijven. Onderweg zijn we een keer gestopt voor een plaspauze.. Tot onze verrassing mochten we dat hurkend doen want het was een gat in de grond. Maar inmiddels zijn we wel wat gewend dus dat doen we dan ook gewoon. Buiten de stad is alles nog veel groener, dan zie je bijna niets anders dan groen om je heen. Hier en daar een klein dorpje of stadje, maar verder is het één lange rechte weg. Toch verveelde het geen moment om naar buiten te kijken. De manier waarop ze dingen vervoeren blijft fascinerend en overal zijn er mensen op het land bezig met het verbouwen van groente en fruit wat ze meestal dan ook verkopen langs de weg.

Rond 13.00 kwamen we aan bij de neushoorns, die in een omheind gedeelte van het natuurpark verblijven. Vooraf kregen we eerst een uitleg over de dieren en de gids vertelde dat de neushoorns in 1993 helemaal uitgestorven waren in Uganda. Na een aantal jaren wilden ze toch weer dat de ‘Big Five’ weer compleet zou zijn in dit land. Daarom hebben ze toen een mannetje en vrouwtje gekocht vanuit het buitenland en na twee jaar kregen die een baby neushoorn. Dat was in 2003 en in 2005 hebben ze nog een mannetje en vrouwtje uit Amerika gekocht en inmiddels zijn er al zo’n 30 nieuwe neushoorns bij. Het omheinde gedeelte is de ‘broedplek’ voor neushoorns en wanneer de nieuw geboren neushoorns volwassen zijn, worden ze in de natuur gebracht om vrij te leven.

We gingen het park in met 3 gidsen die om ons heen liepen en na een kwartiertje lopen, zagen we de neushoorns in de verte liggen. Het was een mannetje, twee vrouwtjes met allebei een jong. Toen we steeds wat dichterbij kwamen, stond het mannetje op en liep wat rond om de anderen te beschermen. We liepen heel zachtjes om ze heen en maakten veel foto’s. Het was echt een bijzonder om ineens zo dicht bij die enorme dieren te staan. We stonden er op 10 meter vandaan.. Gelukkig eten ze alleen gras, maar dan nog hoef ik niet achterna gezeten te worden door die 3 tonners..

Nadat we de neushoorns gezien hadden, konden we daar ook lunchen. We hadden vóór de wandeling aangegeven wat we eten wilden en dat was klaar toen we terug kwamen. Een enorm bord vol heerlijk eten! En dat voor omgerekend ongeveer € 4,00. We reden daarna verder het natuurpark in en moesten ons onderweg bij een toegangspoort allemaal registreren. Daarna was het nog zo’n 2 uur rijden over een zand/grindweg, maar gelukkig had het busje goede veringen en onderweg zagen we allerlei dieren vanuit de struiken komen. Veel apen die gewoon op de weg zitten of wilde zwijnen die de straat oversteken. Ik genoot ontzettend van alles wat ik om me heen zag. Gewoon het idee dat je tussen de dieren door rijdt en ik was heel nieuwsgierig naar wat we allemaal nog zouden gaan zien!

Rond 17.00 kwamen we aan bij het Red Chili rest camp, waar we de eerste nacht zouden overnachten. We sliepen in kleine huisjes, vergelijkbaar met een bungalowtje. Ook stonden er allemaal safaritenten, waar je ook in kan overnachten. We bestelden avondeten bij de bar en dat zou om 19.00 klaar zijn. We konden dus eerst lekker allemaal een (warme!) douche nemen.
Ook hadden we de tijd om het een en ander aan ongedierte te verwijderen uit onze slaapkamers.. We zaten midden in een bosrijk gedeelte, wel met prachtig uitzicht over de Nijl overigens, maar er zaten insecten en andere kleine beestjes die ik altijd het liefst meteen plat wil trappen, zodat ze in ieder geval niet meer bewegen… We hoorden tijdens het avondeten dat er ’s nachts altijd nijlpaarden het kamp in kwamen lopen en die wandelen dan een poosje rond. Tijdens het schemeren hadden we ook al wilde zwijnen zien snuffelen aan het huisje en dat doen de nijlpaarden dus ’s nachts.. Het vriendelijke verzoek was dan ook of je ’s nachts niet je huisje uit wilde komen en anders één van de bewakers zou roepen. Nou, ik blijf wel binnen hoor.. :) Mij niet gezien tussen die nijlpaarden..

'S avonds werd het kampvuur aangestoken en toen bleek dat er nog meer Nederlanders zaten. Ze zeggen weleens dat Nederlanders overal over de wereld zitten, maar dat is ook echt zo. Dit waren een aantal mannen die in het Nederlandse leger zitten. Zij zijn op dit moment voor 2 maanden in Uganda om het leger hier te trainen. En ook zij hadden een safari gepland dit weekend. Tijdens het kampvuur kwam er een ober aan en vertelde dat het kampvuur altijd het moment was van verhalen vertellen. Hij had drie verhalen voor ons, het waren sprookjes, maar het was wel waargebeurd.. Het waren drie (sterke) verhalen over Uganda, maar het sfeertje was er wel naar om sterke verhalen te vertellen en ik vond het wel komisch.

Rond tien uur vonden we het welletjes en zochten we gewapend met onze zaklampen ons bed op. Ik ging proberen om lekker te gaan slapen, wat in eerste instantie ook lukte. Maar al snel hoorde ik geschuifel naast m’n raam en allerlei snuivende beesten.. Half slapend besefte ik dat het die nijlpaarden waren en ik ging snel in foetushouding onder m’n lakentje liggen en net doen of ik niks hoorde en of ik niet bang was en of ik ook heel diep aan het slapen was..
De hele nacht was onrustig en om 5.30 ging de wekker al, want om 6.15 moesten we bij de bus klaar staan. We hadden de avond ervoor al doorgegeven wat we voor ontbijt wilde eten en dat stond netjes klaar in zakjes om mee te nemen.

We reden in alle vroegte naar de veerpont toe en toen er genoeg auto’s stonden, gingen we over. Waar wij netjes een slagboom hebben, kan je hier vrij rondlopen op het hele gevaarte, sterker nog.. je mag niet eens in de auto blijven tijdens de overtocht.
We staken de Nijl over en aan de andere kant begonnen we de safaritocht. Het dak van ons busje ging omhoog en al staand in de auto of zittend op het dak reden we door de natuur. Al snel zagen we giraffes lopen en heel veel antilopes. Hyena’s liepen er rond, buffels, wilde zwijnen en later zagen we ook wat olifanten. Ik zat een tijdje op het dak van de auto.. rijd je daar om 8.30 ’s ochtends door het park.. Je kon ontzettend ver kijken en je was voor je gevoel aan het einde van de wereld. Het gaf zo’n ontzettend sterk gevoel van vrijheid, die uitgestrekte natuur en die prachtige dieren overal.

Onderweg stopten we bij ‘Lake Albert’ waar de nijlpaarden inmiddels weer braaf in het water zaten met hun grote neusgaten net boven het water uit. In totaal duurde de ‘game-drive’ zo’n 3,5 uur en kwamen we uiteindelijk weer uit bij de veerpont.

Ik zal de tweede helft van het weekend in een ander blog sturen, zodat het niet een heel boekverslag wordt.. Tussendoor zal ik dan ook wat foto’s erbij zetten!

Wordt vervolgd!

Liefs Roeline

Hanny de Fijter

Bijzonder Roeline, wat je allemaal ziet in korte tijd! Lijkt me heel mooi!

Doingoood